Vannacht live in VPRO's Nooit meer slapen, Radio 1, tussen 00.00 en 01.00 uur, over Kees Fens en meer.
Dit gesprek met Pieter van der Wielen kunt u HIER teruglezen.
woensdag 25 juni 2014
vrijdag 13 juni 2014
woensdag 4 juni 2014
Kees Fens-avond op NPO Cultura
Naar aanleiding van het verschijnen van mijn biografie van Kees Fens, Mijn versnipperd bestaan, hebben televisiezender NPO Cultura en npocultura.nl op zondag 22 juni een speciale Kees Fens-avond geprogrammeerd. Vertoond wordt o.a. Hans Kellers documentaire Erfgenaam van een lege hemel. Klik hier voor het complete programma.
Merels en jongens
Nieuwe merels
voor A.M.Er was een man
die bij elke strofe
die hij hoorde van
de merel
zei
schat schat
en er kwamen weer
nieuwe merels merels
En bij elke jongen
die hij zag op de
fiets of lopend
dacht
en zei hij
beeld beeld
En die man
ben ik zelf
Jan Hanlo
Verzamelde gedichten
(Amsterdam, G.A. van
Oorschot, 1958)Over dit gedicht, over de rol van vogelzang (van merels in het bijzonder) in het werk van Jan Hanlo, en over nog veel meer, schreef ik in En de grote rodekolen en de rode kroten rooien. Jan Hanlo's moedertaal. Rimburg / Roermond, Huis Clos / LCL, 2012.
In gesprek met Joost
Wilgenhof, die voor de VPRO een radiodocumentaire maakte over Jan Hanlo,
improviseerde ik een uitgebreidere, nieuwe interpretatie van 'Nieuwe merels'.
Een beknopte versie daarvan kwam in de documentaire Het beeld van Hanlo terecht.
Mijn commentaar komt
hierop neer. De merelzang,
vergelijkbaar met de intieme, sterk op klank en expressie gerichte materiële
'moedertaal' van de dichter, wordt in 'Nieuwe merels' beantwoord met een even
intiem 'schat schat'. Met betrekking tot de
jongens die de dichter ziet lopen of fietsen zijn de woorden ‘schat schat’
taboe: met betrekking tot hen denkt en zegt hij: ‘beeld beeld’. Die woorden,
die niet naar horen maar naar zien verwijzen, scheppen afstand. De blik plaatst
het geziene, het beeld, tegenover en dus buiten de kijker. Horen is iets
anders: voor muziek en geluid geldt dat je erin
kunt zijn, zij is niet iets wat als een tegenover
kunt ervaren. Muziek raakt je aan.
De jongens waarover het
gaat zijn ‘nieuwe merels’, maar ze moeten op afstand blijven, ze moeten beeld blijven. Er
dreigt grensoverschrijding. Naar intimiteit wordt door de dichter wel verlangd,
maar ze is niet gewenst. ‘Nieuwe merels' spreekt op versluierde wijze over wat niet mag.Zelf vond Hanlo het gedicht, blijkens een brief aan zijn moeder, toch nog 'te direct. Ik zal mij er misschien mee compromitteren.'
Abonneren op:
Posts (Atom)